IJSSELSTREEK VERDUURZAAMT!!!

V.V  IJSSELSTREEK VERDUURZAAMT !

Rood-wit-blauw wordt groen

Veel sportverenigingen hebben het momenteel financieel lastig vanwege de stijgende energieprijzen, voor sommige verenigingen is dit zelfs de reden dat hun voortbestaan in gevaar is. Daarnaast wordt er vanuit de overheid ook van sportverenigingen verwacht dat er verduurzaamd wordt om een bijdrage te leveren aan de gestelde klimaatdoelen.

Om deze twee redenen is v.v. IJsselstreek reeds anderhalf jaar geleden gestart met een verduurzaamingstraject voor het eigen clubgebouw. Met verschillende maatregelen in energieopwekking en energiebesparing ziet de toekomst er voor de vereniging zonnig uit.

Er is gestart met het vervangen van het dak dat een erg lage isolatiewaarde had. Hiervoor in de plaats is een volledig nieuw geïsoleerd dak geplaatst dat voldoet aan de huidige gevraagde energiewaarden. Ook is de beplating rondom het clubgebouw vervangen en is waar nodig de bestaande isolatie aangevuld.

Het volgende onderdeel van het project was het plaatsen van een groot aantal zonnepanelen op het nieuwe dak. De geplaatste zonnepanelen hebben een totaal aantal wattpiek van 49.000. Hiermee voorzien we in ons eigen stroomverbruik en gaan we nog een gedeelte terug leveren aan het stroomnet of we gebruiken het overschot om in de toekomst het clubgebouw ook elektrisch te verwarmen.

Verder zijn er binnen in het clubgebouw ook een aantal veranderingen doorgevoerd, zo is er een slimme meter geplaatst om beter inzicht te krijgen in het gasverbruik en het verbruik ook beter te kunnen sturen. Met als doel het gasverbruik naar een zo laag mogelijk niveau te krijgen.

Tot slot is alle verlichting van het clubgebouw, in zowel de kantine, kleedkamers als alle andere ruimtes,  vervangen voor LED-verlichting. Ook de oude buitenverlichting is vervangen en tegenwoordig LED.

Met het afronden van het project is v.v. IJsselstreek één van de duurzaamste verenigingen van Deventer en is een duurzame en financieel gezonde toekomst voor de club gewaarborgd.

Kijk op onze Facebook pagina voor een filmpje van het eindresultaat.